REGIONSCOUTLÄGRET STOR 2023
Tack för ett fantastiskt läger!
Information om insamlingen till växthusprojektet
Under lägret samlade vi in pengar till Diakonias växthusprojekt. Över 14000 kronor har samlats in!
Vill du skänka till lägret är insamlingen öppen sommaren ut!
https://insamling.diakonia.se/fundraisers/scoutlagret-stor
REDOVISA UTLÄGG
Har du som funktionär/ledare gjort utlägg för lägret?
Gå in på https://equmenia.se/rakning/ ladda ner Utläggsblankett för Equmenia Stockholm och mejla den enligt instruktion på blanketten till SCANCLOUD
Ange Matilda Alling som Referensperson på blanketten
Var nogrann med att fylla i blanketten korrekt och spara ner den i ett annat namn när den är ifylld så du inte råkar skicka iväg en tom blankett som fil till redovisningen, dubbelkolla även att det som du fyllt i sparas i filen, det är ibland lätt att det faller bort.
Instruktioner för hur du E-postar utläggsfakturan som PDF-fil
- Enklast är att fylla i den ifyllningsbara pdfen digitalt, spara och skicka via e-post.
- Alternativt, skriv ut och fyll i blanketten enligt instruktioner på framsidan. Skanna sedan in utläggsblanketten som första sida ihop med eventuella bilagor i en och samma PDF-fil.
- Om din skanner inte kan läsa in flera sidor i en och samma PDF-fil så namnge bilagorna
bilaga1.pdf, bilaga2.pdf, etc. - Alla bilagor inklusive utläggsblankett skannas till PDF-format och skickas i samma mail.
- Använd pdf-formatet och undvik helt foto- eller bildformat.
- Undvik helt ordet faktura i de filnamn som inte avser själva utlägget.
- Skicka PDF-filen till e-post-fakturaadressen equmeniastockholm@pdf.scancloud.se.
- Du kan inte lämna ett meddelande i mailet eftersom det hanteras av en extern inläsningscentral.
- Obs! Det går bara att sända in 1 utläggsblankett per mail!
- Spara en kopia på utläggsblanketten och alla bilagor
med kvitton fram till att du fått din ersättning.
Ansvar lägerbål
Olika kvällar ansvarar olika kårer för att bidra med programpunkter till Lägerbålen
Lördag: Equmenia Öster, Abrahamsberg, S:t Eskil, Rönninge, Rotebro, Danderyd-Täby, Hässelby
Söndag: Valsätra, Lyckebo, Gamlis
Måndag: VASK, Knivsta, Tumba, Farsta, Stuvsta
Tisdag: Utmanarna
Scrolla ner för att läsa mer om förberedelser, transporter, ladda ner material mm.
Lägersång
Nu finns lägersången för STOR tillgänglig! Ni kan se den via youtube eller ladda ned noter eller filmen. Skriv gärna ut och ta med till bilresan/bussresan så ni kan öva på vägen!
SCHEMA

Schemaändringar kan förekomma
VIKTIG INFO ANGÅENDE ELDNINGSFÖRBUD
I dagsläget råder det vissa dagar totalt eldningsförbud och andra dagar allmänt eldningsförbud.
Vi har ansökt om dispens och får använda gaskök på gemensam anvisad plats när det råder totalt eldningsförbud. De dagarna kommer man inte att laga mat i köken utan all tillagning för hela lägret sker på en gemensam plats, även utmanarnas.
De dagar som det råder allmänt eldningsförbud får vi använda både ved och gasol för matlagning i kårernas/patrullernas kök.
Ta med er gaskök och (gärna fulla) gasoltuber för de dagar med totalt eldningsförbud. Om tuberna skulle ta slut under lägret kan vi ordna att någon åker och fyller på. Saknar er kår gasolkök och/eller tuber, kontakta Matilda Alling.
Inga fotogenlyktor eller levande ljus får användas alls på lägret!
Vill ni ha lyktor eller ljus så ta med solcells- eller batteridrivna!
Ledarcafé och ledarutbildning
Från och med klockan 14:30 och framåt söndag-tisdag kommer det att finnas ett ledarcafé som är öppet. Alla ledare, funktionärer och andra medföljande vuxna är välkomna att fika, sitta ned en stund, utbyta erfarenheter, ladda mobilen, prata ledarutbildningar, delta i utbildningsworkshops och bara vara. Bilda kommer att finnas på plats delar av veckan och personal från Equmenia Stockholm alla dagar. TA MED EGEN KÅSA!
Att förbereda innan lägret
Kårflagga kårskylt
Vi vill att alla kårer som åker på lägret gör en kårflagga, kårskylt eller annan utsmyckning till sitt kök som gör att man lätt kan se vilken kår som bor var på lägerområdet.
Glasburkar
Alla kårer ombeds också att ta med sig rengjorda diskade glasburkar i olika storlekar som kommer att användas i matutdelningen. Räkna lite drygt en glasburk per deltagare (inklusive ledare). För att det ska bli lite roligare både för de som delar ut maten och alla kårer som hämtar mat önskar vi att ni dekorerar burkarna. Tänk på att det ska gå att diska och återanvända burkarna. Därför är det bra att använda färg, lim eller lack som tål handdisk. Dekorera enbart på utsidan av burkar och lock! Burkarna kommer att cirkulera under lägret så ni kommer att få en blandning av burkar ni dekorerat och burkar som andra kårer dekorerat.
Behöver ni tips på var man kan få tag på färger som går att måla på glas?
Att ta med i kårpackningen till matlagningen:
Till varje patrull/matlag behöver ni ta med er:
- 2 st backar att hämta mat i. Den ena backen ska kunna lämnas in i matutdelningen när den andra hämtas
- Kylklampar och kylväskor – det går att byta kylklampar i en frys på lägret. OBS! ni får kanske inte tillbaka era egna frysklampar
- Hushållspapper, tändstickor, sopsäckar, handsprit mm för egen förbrukning i köken
- Salt, peppar, kanel, timjan, basilika, oregano, paprikapulver, chilipulver
- Glasburkar att lämna in i matutdelningen (minns ni att vi bad er förbereda detta i kårerna?)
- Kärl för avfallssortering
TILLÄGG till kårpackning (Uppdaterad 2 juni)
Komplettering av säkerhetsutrustning
- Hink eller tunna med ruska för brandberedskap
- Brandsläckare och brandfilt om ni har
- Kom ihåg att ta med lättare sjukvårdsgrejer såsom plåster, 1a hjälpen väska, resorb och myggmedel
Övrigt
- Utskrivna texter på lägersången för att öva på i bilen/bussen
- En tom flaska/saftdunk att hämta koncentrerad saft i
- Räfsa för städning på sista dagen om ni har (finns ett par att låna)
- Kom ihåg att ta med lunchmatsäck för lördagen, det serveras inte lunch på plats!
Utmanarbyn
På lägret kommer det att finnas en utmanarby. I utmanarbyn får alla utmanare bo och de kommer att ha ett eget program. Om er kår har en utmanarpatrull, tänk på att de ska kunna bo och laga mat på en annan plats än resten av kåren när ni packar er kårpackning. Har er kår en eller flera utmanare som vill bo i utmanarbyn men ingen utmanarpatrull? Kontakta lägerledningen så kan vi hjälpa till att hitta en patrull som de kan vara med i.
STORfrämmat- förbered aktivitet
Under de frivilliga eftermiddagsaktiviteterna kommer det finnas möjlighet för patrullerna att bjuda in en annan patrull på valfri aktivitet. Så förbered gärna en lek, ett spel, en tävling, ett hantverk, ett gott fika eller något annat och bjud in en patrull. Det kommer att finnas listor på lägret för att patruller som vill bjuda in storfrämmat ska kunna hitta varandra.
Utbildning inför aktivitet på lägret
Under de frivilliga eftermiddagsaktiviteterna kommer man också att kunna välja att göra en aktivitet som heter Drömprojektet. Aktiviteten passar bäst för de som går i årskurs 3-6. Det är ett bokäventyr där scouterna får välja karaktärer och vara med och ta beslut om vad som ska hända i berättelsen. Ni som var med på Prisma och var ledare för upptäckare då minns kanske aktiviteten.
Det kommer att finnas några funktionärer på aktiviteten, men för att vara säker på att kunna göra aktiviteten med sin patrull kan man som ledare gå en utbildning för att få lära sig det som behövs för att kunna genomföra aktiviteten. Det kommer att finnas ett digitalt utbildningstillfälle tisdagen den 30 maj klockan 19:30-21:00. https://equmenia.se/kalender/digital-ledarutbildning-for-dromprojektet-infor-arets-scoutlager/ Även ni som inte ska vara spårar/upptäckarledare på lägret är välkomna att vara med på utbildningen för att lära er mer om materialet och kunna använda det i er verksamhet.
Påminnelse om att gå Trygga Möten
Vi vill påminna alla kårer om att alla vuxna som åker på lägret, även medföljande föräldrar, funktionärer osv, behöver ha gått utbildningen Trygga möten (obligatoriskt för alla scoutledare att gå var tredje år). Läs mer på https://equmenia.se/trygg/ Kontakta Matilda Alling för att få tillgång till inloggning för webbkursen.
Vill ni fräscha upp era kunskaper och diskutera frågan tillsammans i kåren kan ni komplettera med Scouternas material Tryggare Tillsammans som är till för att skapa en gemensam syn på trygghetsfrågor i ledargruppen. Med hjälp av materialet får ni tänka igenom olika frågor som är aktuella inom Trygga möten. Det handlar bland annat om övergrepp, diskriminering och barns rättigheter.
Gemensamma transporter
Har ordnats för de kårer som anmält detta, mer info om detta kommer direkt till kårerna som åker gemensamma bussar.
Fakturering
Skickades ut samma vecka som lägret startade, betala dom gärna så snart som möjligt.
Om ni har frågor om fakturor så kontakta Matilda Alling
Mobiler
Under lägret kommer det endast att finnas laddmöjlighet för mobiler för ledare (i ledarcafét). Vi vill också uppmärksamma er på att det är väldigt dålig mottagning med de flesta operatörerna på lägerplatsen så det kan vara bra att informera föräldrar om att det kan vara svårt för dem att nå er via telefonsamtal. Om era scouter trots detta väljer att ta med sig sina mobiler, påminn dem gärna om att se över sitt försäkringsskydd och att vi inte vill att de använder mobiler under de schemalagda programpunkterna.
FYI. Foldern för lägret som ni har kunnat ladda ned från hemsidan innehöll en packlista. Den packlistan uppdaterades ca en vecka efter att folderns först lades ut efter tips och förslag från er kårer. I de olika versionerna av packlistan stod det olika information gällande mobiler. I den sista versionen stod det exempelvis att man skulle ta med pengar till lägerinsamling, gärna via swish. Med tanke på mobilförutsättningarna på lägret har vi backat från det och kommer att erbjuda möjlighet att skänka pengar både med kontanter och för de som det fungerar för via swish.
Fotografering
Vi vill påminna alla om vad som gäller kring fotografering.
Om du tar ett foto som innehåller personer och där det går att urskilja vilka personerna är, exempelvis om ansikten syns, behöver du ha tillstånd från alla på bilden innan du sprider fotot på exempelvis sociala medier. Detta är viktigt och gäller alla! Det kan finnas personer på lägret med skyddad identitet.
Frågor
Om du har frågor kring scoutlägret STOR kontakta Josefin Gunger på josefin.gunger@equmenia.se eller 073-566 92 58
Eller Matilda Alling på matilda.alling@equmenia.se eller 073-622 48 13