REGIONSCOUTLÄGRET STOR 2023
Välkommen på Equmenia Stockholms regionscoutläger!
Vi ser fram emot att träffa dig på Skräddartorp, utanför Ludvika www.skraddartorp.se/, lördag 17 juni till eftermiddagen onsdag 21 juni
På den här sidan hittar du information om lägret, informationen uppdateras löpande.
Scrolla ner för att läsa mer om förberedelser, transporter, ladda ner material mm.
Lägersång
Nu finns lägersången för STOR tillgänglig! Ni kan se den via youtube eller ladda ned noter eller filmen.
SCHEMA


Schemaändringar kan förekomma
Anmälan
Kåranmälan är stängd, kontakta lägerledningen vid sena anmälningar.
Funktionärsanmälan är (fortfarande) öppen!
På de olika projekt som genomförs under förmiddagarna och de frivilliga aktiviteterna under eftermiddagarna önskar vi fortfarande hjälp av funktionärer och ledare som kan avvara tid.
På förmiddagarna kommer det att vara olika projekt för spårare, upptäckare och äventyrare. En del av projekten kräver att en ledare följa med patrullerna, men har ni fler ledare som patrullen kan klara sig utan ser vi gärna att de hjälper till som funktionärer på aktiviteterna.
På eftermiddagarna innan middagen söker vi även funktionärer till de frivilliga aktiviteter som erbjuds.
Så vet ni med er att ni har ledare som kan ställa upp inom exempelvis paddling, säkring vid klättringsaktivitet (grönt kort), natur/biologi, materialvård (tex. slipa kniv och yxa, laga och lappa), vattenkraft och energi, sjukvård (gärna fokus preventiv/hälsofrämjande), bakning och matlagning så hör av er.
Vi söker även efter personer som vill spela trummor, gitarr eller sjunga på lägret och personer som vill hjälpa till med praktiska uppgifter i platsgruppen (ingen dasstömning).
Är du anmäld som deltagare i en kår men har möjlighet att hjälpa till med något så mejla till Matilda eller Josefin (se info längre ner)
Att förbereda innan lägret
Kårflagga kårskylt
Vi vill att alla kårer som åker på lägret gör en kårflagga, kårskylt eller annan utsmyckning till sitt kök som gör att man lätt kan se vilken kår som bor var på lägerområdet.
Glasburkar
Alla kårer ombeds också att ta med sig rengjorda diskade glasburkar i olika storlekar som kommer att användas i matutdelningen. Räkna lite drygt en glasburk per deltagare (inklusive ledare). För att det ska bli lite roligare både för de som delar ut maten och alla kårer som hämtar mat önskar vi att ni dekorerar burkarna. Tänk på att det ska gå att diska och återanvända burkarna. Därför är det bra att använda färg, lim eller lack som tål handdisk. Dekorera enbart på utsidan av burkar och lock! Burkarna kommer att cirkulera under lägret så ni kommer att få en blandning av burkar ni dekorerat och burkar som andra kårer dekorerat.
Behöver ni tips på var man kan få tag på färger som går att måla på glas?
Att ta med i kårpackningen till matlagningen:
Till varje patrull/matlag behöver ni ta med er:
- 2 st backar att hämta mat i. Den ena backen ska kunna lämnas in i matutdelningen när den andra hämtas
- Kylklampar och kylväskor – det går att byta kylklampar i en frys på lägret. OBS! ni får kanske inte tillbaka era egna frysklampar
- Hushållspapper, tändstickor, sopsäckar, handsprit mm för egen förbrukning i köken
- Salt, peppar, kanel, timjan, basilika, oregano, paprikapulver, chilipulver
- Glasburkar att lämna in i matutdelningen (minns ni att vi bad er förbereda detta i kårerna?)
- Kärl för avfallssortering
Utmanarbyn
På lägret kommer det att finnas en utmanarby. I utmanarbyn får alla utmanare bo och de kommer att ha ett eget program. Om er kår har en utmanarpatrull, tänk på att de ska kunna bo och laga mat på en annan plats än resten av kåren när ni packar er kårpackning. Har er kår en eller flera utmanare som vill bo i utmanarbyn men ingen utmanarpatrull? Kontakta lägerledningen så kan vi hjälpa till att hitta en patrull som de kan vara med i.
STORfrämmat- förbered aktivitet
Under de frivilliga eftermiddagsaktiviteterna kommer det finnas möjlighet för patrullerna att bjuda in en annan patrull på valfri aktivitet. Så förbered gärna en lek, ett spel, en tävling, ett hantverk, ett gott fika eller något annat och bjud in en patrull. Det kommer att finnas listor på lägret för att patruller som vill bjuda in storfrämmat ska kunna hitta varandra.
Utbildning inför aktivitet på lägret
Under de frivilliga eftermiddagsaktiviteterna kommer man också att kunna välja att göra en aktivitet som heter Drömprojektet. Aktiviteten passar bäst för de som går i årskurs 3-6. Det är ett bokäventyr där scouterna får välja karaktärer och vara med och ta beslut om vad som ska hända i berättelsen. Ni som var med på Prisma och var ledare för upptäckare då minns kanske aktiviteten.
Det kommer att finnas några funktionärer på aktiviteten, men för att vara säker på att kunna göra aktiviteten med sin patrull kan man som ledare gå en utbildning för att få lära sig det som behövs för att kunna genomföra aktiviteten. Det kommer att finnas ett digitalt utbildningstillfälle tisdagen den 30 maj klockan 19:30-21:00. https://equmenia.se/kalender/digital-ledarutbildning-for-dromprojektet-infor-arets-scoutlager/ Även ni som inte ska vara spårar/upptäckarledare på lägret är välkomna att vara med på utbildningen för att lära er mer om materialet och kunna använda det i er verksamhet.
Påminnelse om att gå Trygga Möten
Vi vill påminna alla kårer om att alla vuxna som åker på lägret, även medföljande föräldrar, funktionärer osv, behöver ha gått utbildningen Trygga möten (obligatoriskt för alla scoutledare att gå var tredje år). Läs mer på https://equmenia.se/trygg/ Kontakta Matilda Alling för att få tillgång till inloggning för webbkursen.
Vill ni fräscha upp era kunskaper och diskutera frågan tillsammans i kåren kan ni komplettera med Scouternas material Tryggare Tillsammans som är till för att skapa en gemensam syn på trygghetsfrågor i ledargruppen. Med hjälp av materialet får ni tänka igenom olika frågor som är aktuella inom Trygga möten. Det handlar bland annat om övergrepp, diskriminering och barns rättigheter.
Gemensamma transporter
Har ordnats för de kårer som anmält detta, mer info om detta kommer direkt till kårerna som åker gemensamma bussar.
Fakturering
Inom några veckor kommer ni att få en faktura till kårerna för anmälningsavgifterna, en separat faktura går ut med kostnader för bussresor för de kårer som anmält att de ska med.
Om ni har frågor om fakturor så kontakta Matilda Alling
Var redo för eldningsförbud
Trots att lägret är tidigt på sommaren så finns en risk att området är väldigt torrt. Var därför beredda på att det kan bli eldningsförbud. Platsgruppen håller koll och har kontakt med räddningstjänst och kommer hålla oss uppdaterade om läget och hur vi kommer att lösa vissa delar ifall det skulle bli eldningsförbud.
Mobiler
Under lägret kommer det endast att finnas laddmöjlighet för mobiler för ledare (i ledarcafét). Vi vill också uppmärksamma er på att det är väldigt dålig mottagning med de flesta operatörerna på lägerplatsen så det kan vara bra att informera föräldrar om att det kan vara svårt för dem att nå er via telefonsamtal. Om era scouter trots detta väljer att ta med sig sina mobiler, påminn dem gärna om att se över sitt försäkringsskydd och att vi inte vill att de använder mobiler under de schemalagda programpunkterna.
FYI. Foldern för lägret som ni har kunnat ladda ned från hemsidan innehöll en packlista. Den packlistan uppdaterades ca en vecka efter att folderns först lades ut efter tips och förslag från er kårer. I de olika versionerna av packlistan stod det olika information gällande mobiler. I den sista versionen stod det exempelvis att man skulle ta med pengar till lägerinsamling, gärna via swish. Med tanke på mobilförutsättningarna på lägret har vi backat från det och kommer att erbjuda möjlighet att skänka pengar både med kontanter och för de som det fungerar för via swish.
Fotografering
Vi vill påminna alla om vad som gäller kring fotografering.
Om du tar ett foto som innehåller personer och där det går att urskilja vilka personerna är, exempelvis om ansikten syns, behöver du ha tillstånd från alla på bilden innan du sprider fotot på exempelvis sociala medier. Detta är viktigt och gäller alla! Det kan finnas personer på lägret med skyddad identitet.
Frågor
Om du har frågor kring scoutlägret STOR kontakta Josefin Gunger på josefin.gunger@equmenia.se eller 073-566 92 58
Eller Matilda Alling matilda.alling@equmenia.se 073-622 48 13