REGIONSCOUTLÄGRET Mitt Scoutläger 2023
Vi var ca 220 personer från 10 olika kårer i Equmenia Mitt som var med på lägret.
Plats: Skräddartorp www.skraddartorp.se/
Tid: Lördag 22 juli till fredag 28 juli, de som behövde kunde ansluta tisdag 25 juli för att få ett kortare läger.
Har du gjort utlägg för lägrets räkning?
Om du har gjort utlägg för lägrets räkning, exempelvis material till
spårning, lägerkyrka, programpass, plats. Använd blanketten för Equmenia Mitt för att begära ersättning. Skriv Josefin Gunger som referensperson.
Fakturering
Kårerna kommer att få en faktura för lägeravgiften för alla deltagare. Om man har deltagare som blivit beviljade bidrag från Equmenia Mitts lägerfond kommer den summan att dras av från kårfakturan.
Fakturorna skickades ut måndagen den 16 oktober.
Insamling
Under lägret samlade vi in pengar till Skolan Francisco Aigaje i Ecuador. Skolan ligger högt uppe i Anderna, ca 3600 meter över havet, i byn Cuarto Lote och är den enda skolan i byn och i de omkringliggande byarna. Där är det mycket hög fattigdom och social utsatthet. Barnen går där från förskolan till årskurs 6. I det här området är alla kichwa, en av Ecuadors ursprungsbefolkningar. Skolan satsar på att stärka barnens stolthet över att vara just kichwa. Skolan fokuserar också på att vårda skapelsen och tex lära sig att odla för eget bruk.
Läs mer om projektet på Equmeniakyrkans hemsida
Vi samlade tillsammans in 16 055kr och 10 öre.
Information om lägret
På den här sidan hittar du information om lägret, informationen uppdateras löpande.
Scrolla ner för att läsa mer om förberedelser, anmälan, ladda ner material mm. Alla kårer som har gjort en intresseanmälan till lägret får även löpande information via mejl.
Besöka lägret
Har du eller kåren någon som vill besöka lägret? För att få besöka lägret behöver man ha tagit kontakt med någon kår som befinner sig på lägret (eller lägerledningen) för att se när det passar att man kommer på besök. Man får inte komma utan att först ha pratat med någon och bestämt träff. Det går bra att bestämma redan innan lägret när man ska komma på besök eftersom mobiltäckningen är dålig för många operatörer.
Det kommer att vara friare aktiviteter på eftermiddagarna så vi rekommenderar att man kommer på besök från klockan 13:30 och framåt. På onsdag den 26 juli kommer de flesta på lägret att vara ute på spårning så vi rekommenderar att man kommer en annan dag.
Om man besöker lägret kan man inte räkna med att det finns mat så att det räcker åt dig/er som besökare. Kårerna kan eventuellt ha någon mat över att dela med sig av, men vi rekommenderar att man tar med sig egen mat om man behöver äta under besöket.
Anmälan
Vi är ca 220 personer från 10 olika kårer i Equmenia Mitt som kommer att vara med på lägret. Alla kårer har tagit in anmälningar och betalningar från sina deltagare. Vid avanmälan till lägerledningen senare än 8 juni debiteras halva lägeravgiften om inte läkarintyg kan uppvisas.
Vi kommer att samarbeta med Bilda på lägret och nödvändiga uppgifter för närvarorapportering kommer att delas med dem.
Equmenia Mitts lägerfond
I Equmenia Mitt finns en lägerfond där man kan söka bidrag för läger som arrangeras av regionen. Den som söker pengar ska vara medlem i en förening i Equmenia Mitt.
Funktionärsanmälan
Vill du åka på lägret men har ingen kår eller patrull att åka med? Eller vill du hjälpa till med praktiska saker under lägret så som matutdelning? Du behöver inte vara scout för att kunna bidra till att barn, unga och ledare i vår region ska få ett fantastiskt läger!
Program
Dagsschema lördag Lite olika inryckningstid 13:00 Alla beräknas vara på plats Lunch – Matsäck Bygga 15:00 Invigning och kort info Ledarsamling fika/frukt Middag (hämta vid 16:00) 19:30 flagghalning Lägerbål Kvällsfika och frivillig andakt 22:45 Tystnad | Dagsschema sön Revelj 7:30 Frukost 9:00 Flagghissning, morgonsamling+samtal 10:00 – 12:00 projekt – fika Lunch (hämta vid 11:30-12:00) 14:00 -17:00 fritid/eget val/ledarcafé – fika/frukt 16:30 Ledarsamling Middag (hämta vid 16:00) 19:00 flagghalning Gudstjänst Aktivitet Kvällsfika och frivillig andakt 22:45 Tystnad | Dagsschema mån, tis, tors Revelj 7:30 Frukost 9:00 Flagghissning morgonsamling+samtal 10:00 – 12:00 projekt – fika Lunch (hämta vid 11:30-12:00) 14:00 -17:00 fritid/eget val/ledarcafé – fika/frukt 16:30 Ledarsamling Middag (hämta vid 16:00) 19:30 flagghalning Lägerbål Kvällsfika och frivillig andakt 22:45 Tystnad |
Dagsschema onsdag Revelj 7:30 Frukost och lunchförberedelser 9:30 Flagghissning, morgonsamling+samtal 10:30 spårning med lunch, olika starttider fika/frukt 16:30 Ledarsamling Middag (hämta vid 16:00) 19:00 flagghalning Gudstjänst Aktivitet Kvällsfika och frivillig andakt 22:45 Tystnad | Dagsschema fredag Revelj 7:30 Frukost 9:00 Flagghissning morgonsamling+samtal Rivning 12:00 Avslutning Märkesutdelning Gemensam lunch Packa ihop och åka hem | Det kommer att vara samlingar för äventyrare och utmanare i alla fall några av kvällarna under lägret. |
Ledarcafé och ledarutbildning
Klockan 14:00-17:00 söndag-torsdag och några kvällar kommer det att finnas ett ledarcafé som är öppet. Alla ledare, funktionärer och andra medföljande vuxna är välkomna att fika, sitta ned en stund, utbyta erfarenheter, ladda mobilen, prata ledarutbildningar, delta i utbildningsworkshops och bara vara. Bilda och personal från Equmenia Mitt kommer att finnas på plats delar av veckan.
Det här behövs hjälp med under lägret
Specifika uppgifter som det behövs personer som kan hjälpa till att förbereda och genomföra.
Den information lägerledningen får in om personer/kårer som kan hjälpa till med olika uppdrag står inom parentes efter varje punkt och uppdateras löpande. För tydligare instruktioner om vad de olika programmen innebär ladda ned programinstruktionerna.
Mat
Matutdelning – Det behövs ca 5 personer som hjälps åt att ordna med utdelningen av maten under lägret. Lägerledningen kommer att försöka förbereda så mycket som går och ordna med recept och listor. Förutsättningarna för matutdelningen är bra då det finns bra förvaring, kylrum, frysar och bra ytor. (1 från Orsa, 2 från Harbo och 2 funktionärer som kan hjälpa till hela lägret. 1 från Harbo och en från Arkhyttan som kan hjälpa till delar av tiden om det behövs.)
Ledarcafé – det behövs en person som vill brygga kaffe, värma tevatten, plocka fram fika, kanske baka en kaka och ta lite ansvar för att det blir trevligt i ledarcaféet.
Förmiddagsprogram
Kalle kaos/Allemansrätten 1-100 (söndag, alla) – 4 personer som hjälper till/ansvarar (1 från Arkhyttan och 1 från Ludvika)
Det behövs en ledare för varje patrull som fungerar som den patrullens ”domare”/lagledare. Utöver det behövs ca 2-4st funktionärer som kan förklara reglerna innan aktiviteten börjar, hålla allmänt koll och finnas för att svara på frågor.
Drömprojektet (måndag, spårare och upptäckare som är med hela lägret) – 1 ledare från varje patrull som har gått eller går utbildningen, ca 1 timme, under lägret och sedan håller i aktiviteten för sin patrull.
Suntprat (måndag och tisdag, äventyrare och utmanare) – 1 ledare från varje patrull som får en kort genomgång av materialet, ca 30 min, och sedan håller i aktiviteten för sin patrull.
Kanot (måndag och tisdag, äventyrare och utmanare) – ca 4 ledare som vet hur man paddlar och kan lära ut lite teknik, hjälpa till att få i kanoterna och förbereda några övningar/lekar. (Örbyhus ansvarar för denna aktivitet i sin helhet)
Bygga hinderbana (tisdag, spårare och upptäckare som är med hela lägret) – ca 2-3 personer som tar ansvar för att bestämma start och stopp, instruera aktiviteten vid start, ha allmän säkerhetsöversikt och svara på frågor. (2 från Arkhyttan)
Spårning (onsdag, alla) – dagspårning för alla på lägret. Det behövs en ledare per patrull som går med patrullen. Under lägret kommer det att efterfrågas funktionärer till olika kontroller. (Tierp ansvarar för spårningen)
Yaanyo (torsdag, alla)– ca 6 personer som hjälper till att hålla koll på tid, regler och räkna poäng.
Valbart/frivilligt eftermiddagsprogram (Söndag, måndag, tisdag, torsdag)
Smedja – Sandviken ansvarar
Sagostund – några personer som vill högläsa sagor (Falun, Arkhyttan, Harbo och ev Ludvika kan bidra)
Jeriko – behövs 2 personer per bana som förbereder spelet, instruerar, har koll på tid, regler, strafftid och poängräkning. (1 från Harbo)
Backklättring – behövs personer med grönt kort eller lång erfarenhet av säkring vid klättring som kan hjälpa till att säkra scouterna när de klättrar. Behövs även några personer som hjälper till att sträcka upp backar till den som klättrar och de personerna behöver inte grönt kort. (4 från Tierp och 1 från Arkhyttan som har grönt kort)
Bad och kanot – behövs en ledare per 6 scouter som följer med och ansvarar för säkerheten.
(Det finns fler eftermiddagsaktiviteter men de behövs inga funktionärer till.)
Kvällsaktiviteter för äventyrare och utmanare
Kvällsaktiviteter – några som ansvarar för en eller flera kvällssamlingar på ca 1 timme. (Sandviken ansvarar för någon aktivitet, kanske flera)
Nattspårning – några som vill ansvara för att ordna en kortare nattspårning en av lägerkvällarna. Personer som kan hjälpa till på kontrollerna kan eventuellt samlas ihop på plats på lägret.
Trygga möten
Vi vill påminna alla kårer om att alla vuxna som åker på lägret, även medföljande föräldrar, funktionärer osv, behöver ha gått utbildningen Trygga möten (obligatoriskt för alla scoutledare att gå var tredje år). Läs mer på https://equmenia.se/trygg/ Kontakta Josefin Gunger eller Erika Planeskog för att få tillgång till inloggning för webbkursen.
Om ni vill fräscha upp era kunskaper och diskutera frågan tillsammans i kåren kan ni komplettera med Scouternas material Tryggare Tillsammans som är till för att skapa en gemensam syn på trygghetsfrågor i ledargruppen. Med hjälp av materialet får ni tänka igenom olika frågor som är aktuella inom Trygga möten. Det handlar bland annat om övergrepp, diskriminering och barns rättigheter.
Information om lägret
Mobiler
Under lägret kommer det endast att finnas laddmöjlighet för mobiler för ledare (i ledarcafét). Vi vill också uppmärksamma er på att det är väldigt dålig mottagning med de flesta operatörerna på lägerplatsen så det kan vara bra att informera föräldrar om att det kan vara svårt för dem att nå er via telefonsamtal. Om era scouter trots detta väljer att ta med sig sina mobiler, påminn dem gärna om att se över sitt försäkringsskydd och att vi inte vill att de använder mobiler under de schemalagda programpunkterna.
FYI. Foldern för lägret som ni har kunnat ladda ned från hemsidan innehöll en packlista. I den stod det exempelvis att man skulle ta med pengar till lägerinsamling, gärna via swish. Med tanke på mobilförutsättningarna på lägret har vi backat från det och kommer att erbjuda möjlighet att skänka pengar både med kontanter och för de som det fungerar för via swish.
Telefonnummer till lägret
Nummer till själva gården (med mottagning) 0240-330 30
072-981 25 95 för sms och utgående samtal
Nummer till lägerchef Josefin Gunger som finns på plats och har bitvis mottagning 073-556 92 58
Om vi inte svarar lämna ett röstmeddelande eller SMS så ringer vi upp så snart vi kan.
Fotografering
Vi vill påminna alla om vad som gäller kring fotografering.
Om du tar ett foto som innehåller personer och där det går att urskilja vilka personerna är, exempelvis om ansikten syns, behöver du ha tillstånd från alla på bilden innan du sprider fotot på exempelvis sociala medier. Detta är viktigt och gäller alla! Det kan finnas personer på lägret med skyddad identitet.
Var redo för eldningsförbud
Vi hoppas så klart på att kunna elda under lägret, men det kan hända att det blir eldningsförbud och då är det bra att vara förberedd.
Som läget ser ut just nu kan vi räkna med att vi får använda både ved och gasol för matlagning i kårernas/patrullernas kök under lägerveckan.
Inga fotogenlyktor eller levande ljus får användas under lägret om det skulle bli eldningsförbud. Vill ni ha lyktor eller ljus även om det blir eldningsförbud så ta med solcells- eller batteridrivna.
Platsgruppen har kontakt med räddningstjänst och kommer hålla oss uppdaterade om läget och hur vi kommer att lösa vissa delar ifall det skulle bli eldningsförbud.
Lägerbål
Det kommer att vara lägerbål lördag, måndag, tisdag och torsdag på lägret.
Ansvariga:
- Lördag: Harbo, Gävle
- Måndag: Tierp, Sandviken
- Tisdag: Arkhyttan, Falun, Orsa
- Torsdag: Ludvika, Karlholm, Örbyhus
Att förbereda under vårterminen
Att ta med i kårpackningen
- Tält/vindskydd
- Något att laga mat på och i
- Surrgarn eller annat att bygga med, slanor finns
- Kärl för sopsortering (finns tunnor att tömma i)
- Friluftskök och bränsle för matlagning på spårningen.
- Brandsläckare och brandfilt om man har
- Vattenhinkar/vattentunna och ruska/mopp för brandberedskap
- 2 backar att hämta mat i per matlag. Den ena backen ska kunna lämnas in i matutdelningen när den andra hämtas
- Frysklampar och frysväskor – det går att byta frysklampar i en frys på lägret. OBS! ni får kanske inte tillbaka era egna frysklampar
- Hushållspapper, tändstickor, sopsäckar, handsprit mm för egen förbrukning i köken
- Salt, peppar, socker (för kryddning i matlagning, behövs större mängd socker delas det ut)
- Sjukvårdsväska/första hjälpen för att kunna ta hand om lättare skador. Ex. plåster, pincett, fästingborttagare, vätskeersättning.
- Kårflagga/kårskylt/kårdekoration
- Lunchmatsäck till första dagen, gäller både de som kommer lördag och de som kommer tisdag
Tillägg 18 Juli
- Timjan, Spiskummin, Cayennpeppar (för kryddning i matlagning)
- Andra kryddor ni vill använda att krydda mat med
- Dunk eller flaska att hämta koncentrerad saft/måltidsdryck i
- Lunchmatsäck till första dagen, gäller både de som kommer lördag och de som kommer tisdag
- På spårningsdagen kommer det att vara pastasallad till lunch. De som vill kan koka pastan på morgonen och låta bli att ta med sig friluftskök ut på spårningen.
Kårflagga/kårskylt/kårdekoration
Vi vill att alla kårer som åker på lägret gör en kårflagga, kårskylt eller annan utsmyckning till sitt kök som gör att man lätt kan se vilken kår som bor var på lägerområdet.
Utbildning inför aktivitet på lägret
På måndag förmiddag kommer alla upptäckare och de spårare som deltar hela lägret att ha en aktivitet som heter Drömprojektet. Det är ett bokäventyr där scouterna får välja karaktärer och vara med och ta beslut om vad som ska hända i berättelsen. Ni som var med på Prisma och var ledare för upptäckare då minns kanske aktiviteten.
För att vi ska kunna genomföra aktiviteten behöver en ledare för varje patrull gå en utbildning innan aktiviteten. Det fanns ett digitalt tillfälle under våren och kommer att finnas ett tillfälle på lägret eftermiddagen/kvällen innan aktiviteten. Även ni som inte ska vara upptäckarledare på lägret är välkomna att vara med på utbildningen för att lära er mer om materialet och kunna använda det i er verksamhet.
Frivillig aktivitet under lägret
På eftermiddagarna kommer man att kunna välja mellan olika frivilliga aktiviteter. En av de aktiviteter man kan välja är att bjuda in en annan patrull på en valfri aktivitet. Det kan vara en lek, ett spel, en tävling, ett hantverk, ett gott fika eller något helt annat. Så förbered gärna en liten aktivitet som ni på lägret kan bjuda in en annan patrull för att tillsammans genomföra. Det kommer att finnas listor på lägret för att patruller som vill bjuda in besök ska kunna hitta varandra.
Frågor
Om du har frågor kring regionscoutlägret kontakta Josefin Gunger på josefin.gunger@equmenia.se eller 073-566 92 58