Kompis Talkshow: Den störste

Pastor Harry är på besök i talkshowen för att berätta om varför Gud kallas "Herre" och "den störste". Vi får också träffa Eliab, storebror till David som var kung och som besegrade Goliat.

Tidsåtgång
10-30 min
Gruppstorlek
2-10, 11-30, 31-
Ålder
3-7 år, 8-12 år
Kategori
Andakt, Bibeln, Drama

Detta drama är del av materialet Kompis Talkshow som kan användas till exempelvis barnmöten. Varje avsnitt i Kompis Talkshow består av att en programledare möter ett antal gäster och en reflektion som sammanfattar talkshowens budskap. Reflektionen kan hållas av programledaren eller så involveras ytterligare någon.

Detta manus till en talkshow utgår från Ps. 83:19 ”Du ensam bär namnet ’Herren’, den högste över hela jorden”

Dagens gäster/karaktärer:

Pastor Harry är en pensionerad pastor från Huskvarna med stor passion för Bibeln och att vara kompis med Jesus. Han älskar att få träffa barnen på Kompis-Talkshow och få berätta om livet tillsammans med Gud. Pastor Harry läser alltid Dagens Bibelord innan han försöker reda ut frågorna kring Dagens Tema.
Förslag på kläder: Gammal kostym, vit skjorta, slips, peruk (gärna typ clownperuk men med grått hår , hatt, glasögon
Rekvisita: En bibel
 

Davids storebror Eliab som tidigare har haft problem med att lillebror David tog plats och gjorde saker som ingen annan vågade, men har nu kommit över det. Idag är han en stolt storebror som gärna berättar om hur David besegrade den store jätten Goliat.
Förslag på kläder: ”Bibelkläder”, exempelvis ett omsvept lakan med ett skärp samt peruk. Eventuellt även rustning (svärd, sköld, hjälm mm) eftersom han var med i armén som slogs mot Goliat.

 

Manus

Programledare:
– Dagens första gäst är alltid finklädd men säger ändå att det inte är utsidan som räknas. Hans passion i livet är att berätta för alla att de kan få bli kompisar med Jesus. Han är från Huskvarna, han är gift med sin fru och han heter: Pastor Harry! En stor applåd!

(Eventuellt lite småprat. Harry läser bibelordet – sätter sig.)

– Många av oss här har ju träffat dig tidigare och känner dig ganska så bra. Vi vet till exempel att du heter Harry Johansson, men har du ytterligare något namn?

– Ja, mina föräldrar Elvy och Dan, gav mig också namnet Karl. Så Harry Karl Johansson är alltså mitt namn.

– Dagens bibelord verkar ju handla lite om namn och vad Gud heter. Det står ju: ”Du ensam bär namnet Herren”. Vad menas egentligen med det?

– Jo, ordet ”herre” är ett ord som finns med på många ställen i Bibeln. Det är något som många säger till den som är störst och som bestämmer. Till exempel en tjänare sa ofta ”herre” till den som tjänaren arbetade hos.

– Ja, men här verkar det som Gud heter ”Herren”.

– På bibelns tid var namnet väldigt viktigt. Ibland fick människor ett nytt namn och det hänt något speciellt. Att Gud får heta ”Herren” är ett tecken på att Gud är alla andra herrars herre. Det finns ingen som är större än Gud. Och det säger ju bibelordet också: ”den högste över hela jorden”.

– Men är det inte lite läskigt att låta någon annan bestämma över oss?

– Absolut. Därför låter jag ingen annan än Gud göra det. Gud är ju störst och vet och kan allting. Och eftersom Gud älskar mig kan jag vara trygg att Gud aldrig skulle bestämma något som inte är bra för mig.

– Jaha, det låter ju inte så läskigt! Tack så mycket för att du kom hit!

– Det är jag som får tacka. Det är alltid lika roligt att vara här.

– En stor applåd för Pastor Harry!

(Pastor Harry går ut)

– Många av er har säkert syskon som ni både bråkar med och har roligt tillsammans med. Vår andra gäst idag har hela sju bröder och han är den äldste av dem. Han vet verkligen vad det innebär att ta ansvar för småsyskon och han har blivit proffs på att dela en sockerkaka i åtta exakt lika stora bitar. Hans pappa heter Isai och hans yngste bror heter David. Ge en stor applåd för Eliab!

– Välkommen Eliab!

– Tack, tack!

– Vår förre gäst, Pastor Harry, brukar resa hit från Huskvarna för att vara med på våra kompismöten. Har du rest långt?

– Nja… långt vet jag inte. Däremot har jag rest länge. Jag levde ju för tre tusen år sedan.

– Ojdå, så länge sedan. Därför är det kanske inte så många som vet vem du är, men du är alltså storebror till David i Bibeln?

– Ja, precis. Det brukar vara lättast att presentera mig så. De flesta känner ju till herdepojken David. Eller David som besegrade Goliat. Eller David, Israels kung. Det är min bror det!

– Men hur känns det att vara storebror när det är lillebror som är mest känd?

– Äsch, det där har jag kommit över nu. Men det var värre i början, då tyckte jag att David var så stöddig.

– Jaha, hur då?

– Jo, det hela började ju när vi var i krig med Filisteerna. Jag och några av mina bröder var ute på krigsfältet när lillherden dök upp.

– Lillherden?

– Ja, David alltså. Vi brukade kalla honom så. Han var ju yngst och brukade mest ta hand om pappas får. Han kom med mat till oss från pappa och precis då steg den store jätten Goliat fram och utmanade oss till en tvekamp. Alltså att slåss en mot en.

– Det där känner vi igen. Han pratade väl illa om Gud och om er israeliter? Och så ville han slåss för att avgöra vem som vunnit kriget.

– Precis. Och då bestämde sig lillherden, ja David alltså, att han skulle slåss mot Goliat. Jag blev då så arg att jag kallade honom för ”din fräcka slyngel!”.

– Ojdå. Det var hårda ord.

– Ja, men att komma dit och tro att han, den lille pojken, skulle klara något som ingen i vår armé vågade sig på. Det var ju helt sjukt stöddigt och dumt!

– Men många av oss vet ju hur det gick.

– Ja, det var ju det som var så konstigt. Och fantastiskt också. David lyckades ju faktiskt besegra jätten Goliat med sin slangbella och en liten sten. Han litade ju på vår store Gud.

– Men hur kändes det att lillebror gjorde det som storebror inte vågade eller kunde?

– Ja… hm… det var ju inte så kul till en början. Men det fick mig att börja tänka på ett annat sätt. David var ju inte bara en liten lillebror som inte kunde något. Han var ju modig. Men det var framför allt min bild av Gud som förändrades.

– Hur menar du?

– Jo, jag förstod ju att Gud verkligen är störst. Till och med större än den störste jätten. Det som verkar omöjligt för oss är möjligt för Gud.

– Wow. Det verkar som om lillebror både slog ned jätten och lärde sin storebror något viktigt.

– Ja, verkligen. Och i Bibeln kan man läsa om hur det sedan gick för lillherden… jag menar David. Han lyckades med det mesta han gjorde. Blev ju till och med kung.

– Vi får gå hem och läsa om David i Bibeln, och kanske lite om dig Eliab också. Stort tack för att du kom. Och välkommen tillbaka!

– Tack!

– En stor applåd för Davids storebror Eliab!

(Eliab går ut.)

Reflektion

Gud är störst. Det finns ingen som kan jämföras med Gud. Bibeln säger att Gud är herre över alla herrar och kung över alla kungar. Det står till och med att Guds namn är ”Herren”, alltså att Gud faktiskt heter ”Den störste”.

Gud har valt att använda oss människor för att Guds rike skall bli större och för att fler skall få lära känna Gud. Många gånger tror vi att vi inte kan och vi vågar därför inte göra det som Gud vill. Ibland känns uppdraget för svårt eller problemen för stora och istället för att lita på Gud så ser vi på oss själva och inser att vi är små.

Då säger Gud: Vad bra att ni ser att ni är små. Jag är ju störst och kan hjälpa er!

Eftersom Gud är större än allt jobbigt och svårt som vi möter kan Gud hjälpa oss. På samma sätt som David ensam inte kunde besegra jätten Goliat utan behövde Guds hjälp så kan Gud hjälpa oss. Förhoppningsvis behöver vi inte slåss mot en stor jätte, men det kan dyka upp andra saker som känns som stora jättar som vi inte klarar av själva. Det skulle kunna vara saker som vi är rädda för, problem som finns i skolan eller att vi saknar en kompis.

Gud längtar efter att få höra vår bön om att vi behöver Gud. Det som verkar omöjligt för oss är möjligt för Gud. När vi ser att Gud kan göra det som vi inte klarar av förstår vi att Gud är så mycket större. Att Gud faktiskt är störst!

Sammanfattning:

  • Gud är störst. Gud är kung över alla kungar och herre över alla herrar.
  • Gud vill använda oss så att fler får möjlighet att lära känna Gud.
  • Många gånger gör vi inte det som Gud vill på grund av att vi inte vågar eller tror att vi klarar av det.
  • Gud vill använda oss små människor att göra stora saker. Då förstår vi att det är Gud som gör det och inte vi.
  • Gud längtar efter att få höra vår bön om att vi behöver Gud.
  • Det som är omöjligt för oss är möjligt för Gud. Och när vi ser hur Gud klarar av det omöjliga kan vi börja förstå att Gud är störst.

Källa

Manuset är hämtat från Kompis Talkshow (nr 2). Ett material som är framtaget av EFK Ung med idé, manus och bearbetning av Magnus Sternegård och Andreas Tärnvind. Läs mer i materialet om hur ni kan jobba med Kompis Talkshow.