Laddar Evenemang
  • Detta evenemang har redan ägt rum.
22 april, 2023 10:00 - 15:00

Svealandskampen 2023

För andra gången har ni Svealandskampen genomförts!
13 kårer på 10 olika platser i vår region. Totalt ett 40-tal patruller.

Tack alla scouter, ledare, föräldrar och funktionärer som varit engagerade!
Här kommer resultatlistan:

Spårare:
1:a plats: Patrull Fjöget, Fjugesta
2:a plats: Patrull Bikupan 2, Skåre
3:e plats: Bikupan 1, Skåre

Upptäckare:
1:a plats: Patrull Snoken, Fjugesta
2:a plats: Patrull Skogssnigeln 2, Arvika
3:e plats: Patrull Skogssnigeln 1, Arvika

Äventyrare:
1:a plats: Patrull Björnen, Karlskoga
2:a plats: Patrull Knövalen, Fjugesta
3:e plats: Patrull Äventyraren plus, Torsby

Utmanare/Rover:
1:q plats: Patrull Krydolf, Svanskog
2:a plats: Patrull Sagge, Grums/Värmskog
3:e plats: Patrull Inte för tillfälligt, Skåre
Här kommer lite bilder från dagen

Arrangemang genomfört!!

Nu kör vi igen! Svealandskampen 2023

Vi var många som var med på Svealandskampen 2021 och nu kör vi igen!
2021 var ca 300 deltagare med från 13 olika platser i vår region, och sen alla funktionärer som var med på de olika lokala platserna, Fantastiskt!

På Svealandskampen 2023 kommer djurens egenskaper och förmågor testas men på scoutvis. En digital scoutspårning för spårare, upptäckare, äventyrare och utmanare.

Folder – Svealandskampen 2023

När är det?
Lördagen den 22 april kl 10-14.00 med resultatlista ca kl 15.00. Klockan 10.00 en kortare invigning och sedan startar ni kontrollerna på hemmaplan.

Hur kommer det gå till?
Efter att er kår har anmält sig kommer ni att kunna ansluta er till en facebookgrupp som är en stängd grupp endast för tävlande. Från den facebookgruppen kommer vi att sända live på själva dagen. Vi vill gärna ha liverapporteringar under dagen från olika platser i regionen.

Var är det?
Svealandskampen kommer att vara en kombination av digitalt och lokalt arrangemang. Ni ansluter till en facebookgrupp ”Svealandskampen 2023” där vi kommer ge information och livesändningar under dagen.
I samband med anmälan kommer ni också få en zoomlänk, den kommer vi använda vid Invigning, andakt, start, och avslutning. Där kommer det också ske resultaträkning.
Tider och mer information om fb-grupp och zoomlänk finns längre ner på sidan.
Men det är lokalt som ni utför själva tävlingsmomenten. Detta gör att kårerna behöver förbereda vart ni ska gå/hur långt ni vill gå eller om ni vill vara på en geografisk bestämd plats hela tiden. Det är också kårerna som kommer att få förbereda själva stationerna- som vi planerat och ger beskrivning av samt att ni kommer vara era egna domare- men det tror vi kommer gå galant.
En Scout är ärlig och pålitlig 😊

Kostnad
Regionen tar ut en kostnad på 15kr per deltagare för märke. Märkena kommer att skickas efter trampen till den som ni angett som kontaktperson i anmälan. Ni ordnar själva maten och fika under dagen och sätter själva den totala avgiften för dagen.

Anmälan

Det finns möjlighet att skriva ut folder och lämna till scouterna med information och anmälan som ni i kåren kan samla in.
Folder – Svealandskampen 2023

Detta rapporterar ni som ledare in via anmälningslänk som finns här, senast 16 april
Anmälan

Material till kontrollerna:

Det är totalt 8 stycken kontroller som patrullen kan utföra från  kl. 10.00 till kl. 14.00 med lunchuppehåll som styrs av kåren. Kontrollerna har olika svårighetsgrad beroende på vilken åldersgrupp patrullen tävlar i. Varje kontroll börjar med lite information kopplat till ett djur och stagets tanke är att scouterna får ta del av informationen innan kontrollen utförs.

Material som behöver till kontrollerna;
komplett kubbspel, ngt som markerar linje, flera fotbollar,
6 stycken tändstickspaket större modellen inte den mindre,
11 behållare för olika kryddorna att dofta på, 11 lådor för de olika sakerna som man kan känna i.(alternativt 5st och byt ut föremålen beroende på ålderskategori),
Ögonbindlar- Minst 2st. gärna fler om hela patrullen vill testa
Surrgarn/Snöre till en längre sträcka
Utskrivna lappar (laminerade eller i plastficka) att sätta upp längs med linan (kommer skickas ut tillsammans med instruktionerna för respektive kontroll)
Det kommer behövas större mängd plastfickor A4 storlek till material som skickas ut och ni skriver ut, sax för att klippa papper.

kontroll 1= Sprutfisken (pricksäkerhet). Behöver vara på relativt platt yta och behöver lite utrymme. Behov av två funktionärer.
kontroll 2 = Schimpanser (kluriga utmaningar)
kontroll 3= Mullvaden (kommunikation)
kontroll 4. Praktbagge (samarbete och eld obs behöver ej tillgång till eldstad)
kontroll 5. Elefanten (minne och vandring). obs behöver ett antal  träd för att kunna fästa en längre slinga surrgarn mellan start och målpunkten.
kontroll 6. Snigeln (ut i världen på världsomfattande resa)
kontroll 7. Fjällräven (Men har ni koll på saker bakåt i tiden?)
kontroll 8 skatan (klurig och hitta lösningar på olika problem)

Startkort:
Här finns möjlighet att skriva ut startkort och även förklaring hur poängräkningen går till.
Startkort Svealandskampen
Information om startkort och poängräkning

 

Kommunikation 

Vi kommer under dagen använda oss av; zoom och en sluten facesbookgrupp som heter ”Svealandskampen 2023”. Vi vill med inlägg på den sidan påminna om att anmäla sig till årets Svealandskampen men också att de som inte ska vara med ska gå ut.

 

Facebookgruppen

Under dagen vill vi kunna vara med er. Lägg gärna in bildhälsning eller film på fb-sidan.
OBS glöm inte att de som är med på bild eller filmen måste ha gett sitt medgivande och är barnet under 18 år måste förälder gett medgivande att deras barn får synas i sociala medier. 

 

Vi söker personer runt om i regionen och kårerna som vill vara livereportrar och rapportera under dagen från den plats du befinner dig. Finns det någon i er kår som är intresserad kontakta gärna scoutstaget och Frida Avèn på e-post wildscout@live.se

Zoom

Vi kommer använda zoom vid starten, vid prisutdelning och avslutningen. Zoomlänken skickas med i utskick till de som anmäler sig. Om du saknar länk hör av er till Anja Wändal mail anja.wandal@equmenia.se.  Regionens zoomkonto är maxantal 100 uppkopplingar, så vi vill uppmana kårerna att koppla upp sig tillsammans i kåren så det inte blir för många.

 

Tidsschema under dagen

9:30 Utslagsfrågan läggs ut på facebook 

9:45 Andakt och invigning via zoom

10:00 Start Svealandskampen

från kl 13-14 Inrapportering av utslagsfråga 

14.00 kampen avslutas och inrapportering av resultat sker. Om patrullen är klara före kl. 14.00 med poängräkning och kontroller går det bra att rapportera in tidigare. 

15.00 avslutning med resultatredovisning via zoom

Om något strular eller ni har frågor under kampdagen kan ni nå följande person via mail och tel.  Frida Avén: 073-159 13 39, wildscout@live.se
Emil Fröjdhammar: frojdhammar_emil@hotmail.com

Hoppas vi kommer ses!

Scoutstaget

g.m. Frida Avèn wildscout@live.se