
Equmenia behöver minska antalet tjänster på grund av förändrade ekonomiska förutsättningar till 2026.
Precis som övriga samhället påverkas Equmenia av de ökade kostnader som följt som en konsekvens av de senaste årens höga inflation. Samtidigt har Equmenias intäkter legat stilla under många år. Detta gäller både givande och statsbidragen från MUCF. Med detta som bakgrund har Equmenias styrelse konstaterat att Equmenia har ett budgetunderskott som växer mer och mer för varje år vilket är ohållbart över tid. På styrelsemötet i maj tog därför Equmenias styrelse ett beslut om att ha en budget i balans år 2026.
Då den största delen av Equmenias kostnader utgörs av personalkostnader är det inte möjligt att nå en budget i balans utan att minska antalet anställda. Målet är att detta i så liten utsträckning som möjligt ska beröra lokala föreningar utan att Equmenia kan fortsätta stötta och representera alla föreningar. Förändringarna påverkar bara personal på nationell nivå och Equmenias regionspersonal omfattas inte av nedskärningarna.
Just nu pågår förhandlingar mellan arbetsgivare och fackförbund om den nya organisationen. Det som kan sägas i dagsläget är att den nya organisationen kommer att börja gälla först från årsskiftet och att inga anställningar kommer att upphöra innan dess.
För frågor, kontakta generalsekreterare Marcus Lind, 08-58 00 32 31marcus.lind@equmenia.se