Tema: Lärjungarna

Lärjungarna blir ofta ihopklumpade, men de var olika precis som alla i scoutpatrullen eller konfagruppen - här är tips på hur ni kan ta reda på mer om lärjungarna, inte bara som grupp utan som individer. Vad var det som fick dem att lämna allt och följa Jesus?

Tidsåtgång
10-30 min, 30-60 min
Gruppstorlek
2-10, 11-30
Ålder
8-12 år, 13-17 år
Kategori
Bibeln, Drama, Pyssel

Många känner till Jesus lärjungar som en gemensam grupp och många har en ganska vag bild av vilka de olika lärjungarna var som individer. De hade alla olika personligheter precis som i vilken grupp som helst. Vad var det som fick lärjungarna att lämna allt och följa Jeusus?

Idéerna nedan kanske inte ger alla svar på den frågan, men de kan hjälpa till att ta reda på mer om de personer som blev kända som lärjungarna och på så sätt komma lite närmare svaret på frågan.

Några av idéerna kanske passar olika åldersgrupper – använd det som passar ditt sammanhang och syfte.

Vad du behöver

  • Papper
  • Pennor, kritor eller andra färger att rita med
  • Biblar
  • Korsord

Så här går det till

Gemensam inledning
Läs bibeltexten (Matt 4:18-22) eller berätta med egna ord för gruppen om hur det gick till när Jesus valde ut de första lärjungarna.

Läs Luk 6:13-16 för att få en uppräkning på namnen på alla lärjungarna som ingick i Jesus närmaste krets.

Vilka var lärjungarna?
De fyra evangelierna och Apostlagärningarna innehåller många berättelser som beskriver vilka slags människor lärjungarna var. Läs exempelvis följande avsnitt för att skapa er en bild av de här lärjungarna:

Petrus: Matt 4:18-19, 14:22-31, 15:15, 16:18-19, 26:69-75, Luk 5:1-11, 4:38-39, 22:31-34, 24:12, Joh 21:15-19, Apg 2:14.

Andreas: Matt 4:18-19, Mark 1:16-20, Joh 1:35-42, 6:8, 12:20-22.

Tomas: Joh 11:16, 14:5, 20:24-29.

Jakob: Matt 4:21-22, Mark 5:37, 10:35-40.

Johannes: Matt 4:21-22, Mark 5:37, 10:35-40.

Judas Iskariot: Matt 26:14-16; 27:3-10; Luk 22:3-6, 47-48; Joh 12:4-6; 13:21-30; Apg 1:16-22.

Porträtt
Låt deltagarna göra porträtt av lärjungarna genom att rita dem och skriva fakta om den lärjunge som är på bilden. Dela in i små grupper eller låt deltagarna arbeta på egen hand.

Utveckla övningen för t.ex. äldre deltagare genom att låta deltagarna skriva en liten biografi om hur det gick till när lärjungen träffade Jesus och bestämde sig för att följa honom. Skriv gärna i jag-form och läs sedan upp självbiografierna för varandra.

Kanske kan självbiografierna användas i en gudstjänst? Antingen som dem är eller utvecklas till en dramatisering.

Korsord
Gör ett korsord, ge deltagarna var sitt och låt dem fylla i det. Korsordet kan antingen vara ett sifferkryss där deltagarna får alla namnen på lärjungarna och ska fylla i namnen på rätt plats, eller ett mer utmanande frågekryss där svaren är namnen på lärjungarna. Ni kan även låta deltagarna göra korsordet själva och sedan lösa varandras korsord.

Prata
Diskutera följande frågor:

  • Jesu lärjungar var bl.a. fiskare och tullindrivare. Vilka personer tror du Jesus hade valt ut idag?
  • Vad tror du fick lärjungarna att lämna allt och följa Jesus?
  • Vad skulle få dig att lämna allt och följa Jesus idag?
  • Vilka är Jesu lärjungar idag?

Bibelscener
Låt deltagarna öva in en bibelberättelse som involverar lärjungarna och spela upp för varandra. Exempel på händelser att dramatisera:

  • Jesus har tagits till fånga. Matt 26:69-75
  • Maria och lärjungarna vid graven. Joh 20:1-18
  • Jesus visar sig vid sjön. Joh 21:1

Dramat kanske kan användas i en andakt eller i samband med en gudstjänst?

Källa

Idéerna är hämtade från SMU:s programmaterial Konten. Författare: Anna-Lena Hårsmar