Sänka skepp
Klassiskt spel i storformat - och med ett nytt element: lite tur!
Vad du behöver
- Stort rutnät (t ex på lakan, med tejp eller med gatkritor)
- Mindre rutnät på papper
- Pennor
- Ärtpåsar, eller annat att "skjuta" på rutnätet med
Så här går det till
Rita upp en spelplan, förslagsvis 10×10 rutor på ett lakan eller med vägkritor utomhus.
Rita även upp spelplaner på papper. Varje lag behöver två olika rutnät: ett 10×10 rutnät där de markerar sina olika skepp och ett lika stort där de markerar vad de får reda på om motståndarlagets skepp.
Varje lag markerar var de placerar sina skepp på sin spelplan. Kom överens om hur stora skeppen ska vara och hur många. Exempelvis kan varje lag spela med:
- 4 minor (en ruta)
- 3 u-båtar (2 rutor)
- 2 jagare (3 rutor)
- 1 kryssare (4 rutor lång)
eller med fler skepp och därmed lättare att träffa, exempelvis:
- 6 minor (1 ruta)
- 5 ubåtar (2 rutor långa)
- 4 jagare (3 rutor långa)
- 3 kryssare (4 rutor långa)
- 2 slagskepp (5 rutor långa)
- 1 hangarfartyg (8 rutor, 2×4)
Varje lag får en ärtpåse eller liknande och turas sedan om att “skjuta” på en ruta på det stora rutnätet. Gör det gärna lite svårt att träffa rätt! Kasta ärtpåsen från läktaren om ni har en sådan i kyrkan eller kanske från en balkong eller en trappa utomhus.
Motståndarlaget berättar om rutan som träffades med ärtpåsen var en träff eller en bom.
Det lag som först sänkt alla motståndarlagets skepp vinner.
Källa
Clara Jonsson, Equmenia Alstermo.