Berättelser bland barn och unga

Dela Bibelns och kyrkans berättelser

Vad är det vi som kyrka erbjuder världen som ingen annan kan ge? Guds kärlek genom Jesus Kristus. Vår berättelse är den att vi får leva i och av Guds kärlek. Berättelsen om att vi är älskade av Gud oavsett vad vi gör. Den kärleken behöver vi själva ta emot och leva.

Vi har en berättelse som ger hopp

Idag växer många barn och unga upp med en svag tro på framtiden. Vare sig man tror på kyrkans berättelser eller ej, så kan våra berättelser ge hopp, mening och sammanhang. Därför är det viktigt att vi som är ledare öser ur våra berättelser som kyrka, ur den kristna trons rötter och bjuder unga in i den spännande värld som finns där. Guds handlande i världen fortsätter, och barn och unga får leva i den berättelsen idag.

Vi har en berättelse som gör skillnad

Unga idag ställer frågor om det är på riktigt. Är det äkta? Kan tron på riktigt göra skillnad i min vardag? På senare tid har också en annan fråga blivit allt vanligare: Är det en tro som gör gott i världen? Många är idag medvetna om mänskliga rättigheter och globala utmaningar, och vill veta om kristen tro verkligen gör skillnad i frågan om att göra världen till en bättre plats.

Vi har en berättelse om Guds kärlek genom Jesus Kristus

Det viktigaste vi har att berätta om är Jesus. Genom Jesus förstår vi Guds kärlek och hur vi kan leva i den tillsammans. Jesus bjuder barn och unga till en levande relation som påverkar livet på alla områden.

Vi har en berättelse om en stor familj

Oavsett var deltagarna står i sin tro, så är kyrkan en familj som de får bli en del av. Vår berättelse är gemenskap och handlar om vad Gud vill göra genom oss. Kristen tro är menad att leva i gemenskap i församlingen.

Att samtala om

Vad gör ni för att Bibelns berättelser ska vara en central del i er verksamhet?
Vad skulle ni vilja ta för steg för att dela Bibelns berättelser bättre? 
Hur kan ni hjälpa varandra att undervisa från Bibeln på ett kreativt sätt?

Ledarens berättelser

”Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.” (1 Pet 3:15)

Vad är ditt hopp? Vi står i olika relation till Gud. Några har vandrat länge och någon står och tvekar. Oavsett var vi står får vi använda våra berättelser i mötet med barn och unga. Vi får dela våra utmaningar, våra misstag, vårt hopp, vår tro, våra tvivel och drömmar. Led med ditt liv! Det som är din berättelse och ditt hopp är viktigt att berätta om.

Våga öppna dig!

Var ärlig med ditt liv. Vi får dela med oss av våra erfarenheter av livet och Gud. Det handlar både om utmaningar och möjligheter, om tro och tvivel.

Den lilla berättelsen kan göra stor skillnad

Välj ut det som sticker ut och bränner till. Kanske är det ett tillfälle då du berättade om din tro för en kompis? Händelserna kan vara små, men poängen är att peka mot Gud. Att vi kan lita på att Gud går med oss i våra vanliga liv.

Bli många som delar sin berättelse

Som team av ledare – uppmuntra alla att dela något eller några vittnesbörd. Det kan vara enkla berättelser som gärna knyter an till temat för kvällen. Barn och unga är intresserade av allas berättelse. De vill veta vad som fått er att hamna i kyrkan. De vill veta varför ni är deras ledare. De vill veta vad Jesus gjort i era liv. Det handlar inte om att säga att allt är perfekt. Dela det ni har.

Bjud med trons berättare från församlingen

Se till att bygga relationer mellan barn- och ungdomsverksamheten och församlingen. Låt era grupper få besök från personer i församlingen som har spännande och viktiga berättelser att ge. Det är ett utmärkt sätt att mötas över generationsgränserna.

Att samtala om

Har ni hört andras berättelser om livet och tron som betytt något? Dela med varandra.
Hur kan ni ge utrymme för varandra som ledare att dela era berättelser i verksamheten?
Brukar ni bjuda in personer från församlingen som berättar om sin tro? Om inte, vill ni det?

Deltagarnas berättelser

Som ledare behöver vi hjälpa barn och unga att reflektera kring sina egna erfarenheter av livet och tron. Barn och unga har, beroende på ålder och erfarenhet, olika förmåga att sätta ord på tankar. Men målet är att uppmuntra delande utifrån deltagarens förutsättningar, dock bara då deltagaren är redo och vill.

Forma en miljö av berättande

Planera in tid för samtal och frågor i era verksamheter, som öppnar upp för deltagarnas liv istället för sånt som enkelt kan besvaras med en mening. Skapa en kultur där ni inte endast frågar hur läget är eller hur det går i skolan – ställ istället raka, enkla frågor som öppnar upp deras liv och fantasi.

Ställ raka och enkla frågor

Det är viktigt att ställa raka och enkla frågor som barn och unga förstår och kan besvara. Det kan exempelvis vara: ”Kan inte du berätta om en händelse då du upplevde att Gud hjälpte dig?”

Använd samtalskort och Case Studies

Samtalskort är en bra metod som hjälper er som ledare att få igång berättandet hos deltagarna. Det finns en mängd olika typer av samtalskort på marknaden. Case Studies eller situationslappar beskriver ett scenario som får unga att reflektera kring en tänkt situation.

Hitta gemensamma berättelser

Ge alla deltagare i gruppen uppgiften att tänka ut något som väcker känslan av orättvisa, och samtala sedan om varför det känns just så och vad ni som gemenskap kan göra åt det. Genom att utgå ifrån det som händer i samtiden, blir det naturligt att sedan fråga ska vi se om Bibeln kan vägleda oss i detta?

Låt dem som vill få dela sin trosberättelse

Uppmuntra dem som kommit till tro och har en berättelse, att dela den vidare. Men var försiktig, var inte för snabb när ni låter dem dela sina steg eftersom tron behöver mogna fram i samförstånd med föräldrar. Hjälp dem att dela på ett tryggt sätt!

Att samtala om

Hur ger ni barn och unga möjlighet att samtala om livet och tron?
Var är viktigt att tänka på för att ge barn och unga plats med sina berättelser?
Vad gör ni om ett barn eller ungdom delar något svårt i sin vardag med er som ledare? 
 

Gruppövning: planera för berättande

Ni ska planera den kommande terminen. Inför terminen har ni bestämt att alla verksamhetsgrupper ska ha berättelser som ett genomgående tema.

Ni är nu samlade för att planera ert terminsprogram med tio samlingar, och i denna övning så ska ni planera för det första tillfället.

  • Vad är samlingens tema?
  • Vilken Bibelberättelse eller Bibelundervisning vill ni ge?
  • Hur ska aktiviteterna knyta an till berättelsen?
  • På vilka sätt ger ni utrymme för era berättelser som ledare?
  • Hur ger ni utrymme för deltagarnas berättelser?
  • Hur avslutas samlingen?